Etiketter

tirsdag 25. mars 2014

Singoda pannekaker


I en invandrerbutikk kom jeg over "Singoda Flour" fra India. Selv om jeg ikke ante hva det var, kjøpte jeg pakken (1kg for 50 NOK) og undersøkte saken etterpå. Igjen en fantastisk oppdagelse!
Det viser seg å være (glutenfri) vannkastaniemel. Jeg fant flere oppskrifter i bloggen Life's Conundrum.
Det ble mange (ca 20) og gode pannekaker av å røre sammen
- 2 dl melk og
- 2 egg. Så rørte jeg inn
- 5 dl singodamel (vannkastaniemel)
- 1 ts bakepulver
- 1-2 ss sukker* og
- litt salt.
Røren ble seig og når jeg helte den i en smøret panne ble den til luftige pannekaker, amerikansk type.

Jeg serverte pannekakene med lønnesirup og blåbær, som jeg hadde varmet med sukker og potetmel. Herlig!

* Jeg brukte økologisk rørsukker, men lønnesirup, honning eller stevia fungerer sikkert og. Mengden varieres også etter smak og behag. Siden vi spiste pannekakene med lønnesirup, var jeg litt forsiktig med sukkermengden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar