Etiketter

onsdag 8. august 2012

Litt om yoga...

I denne bloggen er hovedfokuset på glutenfri mat, men den skal likevel handle litt om livsstil også.
"Man ist, was man isst" (tysk: Man er det man spiser) og spesielt når man har en matintoleranse eller allergi er det man spiser avgjørende for hvordan man har det. Likevel er livet og vi som mennesker nok litt mer komplekse enn det...

Den energien vi får gjennom maten skal brukes og den skal brukes klugt og riktig. Hva som er "riktig bruk" for en selv gjelder det å finne ut. Noen aktiviteter bare tar energi uten å gi noe mye tilbake, mens andere tar energi for så å gi mere tilbake. Hva er slike aktiviteter for deg?
Fysisk aktivitet ikke bare tar men gir energi. Det at kosthold og trening hører sammen for velvære er jeg nok ikke alene om å påstå. Selv har jeg alltid hatt stor glede av å bevege meg og de mulighetene Norge byr på både på vann og til fjells er en av grunnene til at vi bor her.

Som sagt: Mulighetene er mange og likevel er det yoga jeg velger å peke ut her. Etter flere svangerskap og fødsler var det mest gjennom yoga at jeg fikk tilbake et godt forhold til kroppen min. (Under svangerskapene følte jeg meg veldig i kontakt med kroppen, men etterpå var det litt vanskelig å være glad i ekstrakiloene og den slappe magen).

Yoga har mange og veldig forskjellige rettninger. Retninger som appellerer mest til meg betegnes som "dynamisk yoga", "power yoga", "vinyasa" og "ashtanga". Her kombineres pusten (prana) med stillinger (asanas) med flytende overganger. Dette gir styrke, balanse, mykhet og bevisthet- både fysisk og psykisk. Etter en god yoga-økt slenger jeg meg ikke i sofaen med en pose potetgull. Ryggen er rakere en stund til og jeg er tilfreds og trenger ikke trøstemat.

De som er interesserte i å prøve yoga har uttalige videoer, bøker, internettsider og studioer å velge imellom. Valgets kval! Derfor tenkte jeg å fortelle hva som åpnet døren for meg: 
Som lærer mener jeg selvfølgelig at man får den allerbeste tilgangen gjennom et kurs på et yogasenter (eller treningsstudio). Siden yoga helst skal praktiseres hver dag, kan en DVD være en enkel løsning. Det gir kanskje en bedre sammenheng i innføringen enn de korte videosnuttene på internett.
Jeg syntes denne DVDen var spessielt bra. Jeg har etterhvert kjøpt ganske mange, men det er bare denne jeg har brukt jevnlig - til jeg fant Esther Eckhart på nettet!
Hun tar for seg et tema hver uke og lager en yogasekvens på noen minutter. Man kan altså velge om man vil gjøre "yoga for weight loss", "yoga for core strength", "depression and yoga" o.s.v. og har man god tid gjør man flere etter hverandre eller bare en hver dag. Hun er så inspirerende!

Det var først når vi dro på en reise jorda rundt og jeg ikke hadde muligheten å gå på kurs eller bruke videoer at jeg satt sammen min egen følge av asanas til en personlig praksis. Det er først da jeg virkelig var konsentrert på meg selv! Alle stillingene er bundet sammen av solhilsen A og i alle er det kun føttene og hendene som berører bakken. Dermed kunne jeg gjøre det overalt og henge på mere etter behov og mulighetene.

Du som leser dette: Hva er dine erfaringer? Har du anbefalinger? Har du spørsmål? Håper mange bruker kommentarfeltet (konstruktivt)!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar