Etiketter

tirsdag 27. august 2013

Eggemuffins

Jeg elsker salat og har hatt tidligere innlegg om temaet. Vil man ha salat til middag kan det være lurt å servere noe til salaten, slik at alle blir mette. Eggemuffins er godt egnet som slik tilbehør og inspirasjonen fikk jeg fra Thorbjörg Hafsteinsdottirs "Spis deg yngre" (Aschehoug ).
Jeg rørte sammen
- 4 eggeplommer og 1 egg,
- 2 revne gulrøtter,
- 1 revn løk
- 1 håndfull hakket persille,
- hakket mangold (noen blader, gjerne bytt ut med spinat)
- 1 ss kikkertemel (eller fullkornrismel og
- 1 ts malt spisskummen.
Så pisket jeg de resterende
4 eggehvitene stive med 
- litt pepper og salt.
Til slutt vendte jeg de piskede eggehvitene inn i eggemassen og fordelte blandingen på 12 muffinsformer. Så stekte jeg muffinsene ved 200 grader i ca. 20 minutter.
Selv om muffinsene er best varm, så tar de seg også fint ut i en matpakke!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar