Etiketter

søndag 11. august 2013

Mjødurtsaft

På hytta vokser det mjødurt overalt og siden den duftende blomsten minner meg om hylleblomst, som svogeren min i Tyskland lager så deilig saft av, har jeg undersøkt saken litt og er veldig fornøyd med resultatet av mine eksperimenter. Navnet "mjødurt" røper jo at jeg ikke er først med å bruke blomsten som smaksetter!
Vi klippet av blomsten til ca 30 mjødurt.


Vi dekket blomstene og en sitron i biter med 1,5 l vann og så sto det hele kjølig til neste dag.

Først silte jeg av saften, så filtret jeg den og kokte den opp med 500g sukker. 

Den kokte saften helte jeg på  glassflasker. Ferdig!

Prøv saften blandet med vann, Farris og/eller  hvitvin!
Den kan godt erstatte hylleblomstsaften i "Hugo"!
Ha en fortsatt god sommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar