Etiketter

fredag 15. april 2011

RISOTTO/PAELLA

Hva vi skal ha til middag avgjør jeg ofte foran åpent kjøleskap: Hva har vi og hva kan det bli til?
Risotto eller Paella er godt egnete retter til denne typen "matlagingsstrategi".

For denne risottoen stekte jeg
- rød løk (vanlig løk blir sikkert like godt, men da blir det mindre fargerikt) sammen med
- en hvitløksbåt,
- grønne aspargesstilker.
(Jeg gjemte spissene til senere, for at ikke de skulle ødelegges under omrøring. Aspargesen fant jeg i fryseren, men de selges også på glass - eller fersk selvfølgelig!)  Etter noen minutter tilsatt jeg
 - buljong og tilsvarende mengde
- fullkornsris (parboiled). (Her åpnet jeg to poser av Uncle Ben's  Boil-In-Bag middagsris med villris, som blir ferdig på ca 20 min).
- Soltørkede tomater og
- gurkemeie satt litt ekstra smak og farge på maten. Kok under lokk og rør av og til. De siste 5 minuttene hadde jeg aspargesspissene i risottoen, som er ferdig når risen er myk og væsken ar absorbert.

Dette er bare en av mange mulige varianter! Hva har du i kjølesskapet/matskapet i dag?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar