Etiketter

mandag 28. januar 2013

En sunnere frokost: Gresskarmuffins

Her stødde jeg litt mel av nype på toppen.
Frokosten er det måltidet hos oss, som har størst forbedringspotensiale.
I hverdagen spiser vi en blanding av forskjellige frokostblandinger, tilsatt nøtter og tørket frukt. Også den glutenfrie varianten består av flakes, ringer etc. og er dermed prosessert. Hva det gjør med kornene snakker bl.a. Allan Watson, "The Cereal Killer", om her.
Det å lage grøt om morgen virker tidsmessig umulig for meg, men nå oppdaget jeg en oppskrift for gresskarmuffins på boksen av Libbby's Pumpkin Pie Mix. Jeg lagde en glutenfri, rikere og mindre søt variant, som gir en herlig start på dagen sammen med en kopp kaffe eller te!
Enda sunner blir den nok hvis man koker og moser gresskaren selv, men da må man sansynligvis bruke mere sødning.

Dette gjorde jeg:
Jeg lagde en melblanding av
- 3 dl rismel (fullkorn),
- 2 dl maismel,
- 1/2 dl polentagryn,
- 2 dl brunhirsemel,
- 2 ss maisstivelse (maizena),
- 2 dl havregryn (ren),
- 1 ss pofiber,
- 1 ss bakepulver og en blanding av
- 1 boks gresskarmix (850 gr),
- 1 most banan,
- 2 ss honning,
- 1/2 revet epple,
- en nevne hakkete valnøtter,
- en nevne rosin og
- 1 ts kanel og rørte alt sammen til en røre, som jeg fyllte i 24 muffinsformer og bakte i ca 20 min ved 200C.

Godt som turmat også!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar