Etiketter

mandag 9. juli 2012

Pesto av "ugress"

Sondre Harvik Bjaberg skrev en artikkel om Geitmyra matkultursenter for barn i Oslo i UTDANNING nr 11/8. juni 2012, som inspirerte meg til denne retten! Vedlagt var en oppskrift til "klorofyllpesto".
Jeg har jo tidligere nevnt at jeg har plantet en del i hagen, som vokser godt for tida og er klar til høsting - men det vokser også veldig mye i hagen, som jeg ikke har plantet...og mye av det óg kan høstes!
Tidligere var jeg fortvilt over skvallerkålen, som det er umulig å bli kvitt, siden den heller sprer seg hvis du prøver. Den er faktisk en slektning av gulroten og det kjenner man på smaken. Vassarv er en annen vekst, som dukker opp overalt og det samme kan vel sies om løvetann! Sistnevnte syns jeg er veldig bitter i smaken og derfor brukte jeg bare noen få blad. Disse har jeg kjørt i blenderen med masse ruccola fra hagen, litt mynte (vokser som ugress!), basilikum, hvitløk, cashewnøtter, solsikkekjerner, salt og olivenolje til pesto. Vanligvis har man ost (parmesan eller pecorino) i pesto, men vi spredde heller revet ost over de glutenfrie spaghettiene våre, som pestoen var godt fordelt i.

Alle var enige om at det smakte godt, selv om Lisa kalte pestoen for "grønn gugge"!

Ellen Beate Wollen skriver om sitt besøk på Geitmyra og deler oppskrifter her.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar