Etiketter

tirsdag 31. juli 2012

Teriyaki-marinert kylling

Vi har vært på ferie i Sverige og kom tilbake med masse glutenfrie produkter og mange nye ideer til oppskrifter!
Denne ble inspirert av et gratis hefte, som jeg plukket opp i en ICA butikk: "ÄNNU MER GRILLAT!" På side 45 foreslår de "Gör din egen Teriyaki!"og det er god ide siden kjøpt Teriyakisauce vanligvis inneholder soyasauce med gluten. KIKKOMAN har en glutenfri variant Soy Sauce og  "Japansk Soja" fra SAKURA er naturlig glutenfri. Her er oppskriften til min variant med lettere tilgjengelige råvarer:
Bland
1 dl japansk soja (glutenfri) med
1/2 dl vann eller buljong,
1/2 dl sirup,
1 ss ingefær,
2 ss sesamfrø,
2 hvitløksbåter og noen hakkete blad sitronmelisse og kok alt opp. Tilsett
1ss Maizena, rørt ut i litt vann, slik at saucen får litt tykkere konsistens og lett kan pensles over kyllingbeinene. Stek eller grill og gjerne pensle med mer Triyaki innimellom. Jeg satt av litt av saucen til servering. I tillegg ble det naturris og en spennende salat ( se neste innlegg).

2 kommentarer:

  1. Nam. All utenlandsk mat smaker godt.
    Akkurat nå titter jeg bare innom, men jeg kommer nok tilbake, for jeg tror jeg tåler gluten rimelig dårlig. Jeg er nok ikke intolerant, men merker at jeg kun bør spise gluten hvis jeg er hjemme alene og det er på kvelden, hvis ikke blir magen fort oppblåst.
    Har du prøvd å lage brød på gluten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å få en positiv kommentar!
      Kjøper man vanlig brød i butikken, så er det som oftest tilsatt ekstra gluten for å forkorte produksjonstiden. Kroppen blir alså "bombadert" med mer gluten enn hadde vært naturlig. Kanskje ikke rart at flere og flere blir intolerante? Mange av de som reagere på hvetegluten tåler speltgluten. Spelt er en eldre kornsort, men har man cøliaki tåler man ikke spelt heller.
      Jeg er ikke sikker om jeg forstår spørsmålet ditt riktig: Etterlyser du flere glutenfrie brødoppskrifter? Jeg har mange flere enn jeg har delt så langt. Knekkebrødet er helt klart favoritten min! Velkommen tilbake! :-)

      Slett