Etiketter

lørdag 9. april 2011

Om bloggen

Jeg startet denne bloggen etter at datteren min fikk diagnosen cøliaki.
Plutselig var livet god igjen! Nå visste vi hvorfor hun var så dårlig - og det var ikke leukemi, indre blødninger aller en nyresykdom! Løsningen var altså så enkelt som å legge om kostholdet. Ingen medisiner, behandlinger...!
Det var spennende å sette seg inn i problemstillingen. Det åpnet seg en ny verden av ingredienser og retter. Mange glutenfri- oppskrifter prøver å etterligne typiske hveteprodukter, som boller, vafler,pannekaker, rundstykker, brød og pasta. Det er jeg i første omgang ikke opptatt av. Jeg er heller på leting etter alternativer, som er god i seg selv og ikke minner om noe annet. Jeg bruker heller ikke ferdigkjøpte melblandinger i oppskriftene jeg publiserer her.
Hele familien ble begeistret med på reisen inn i en (delvis) ny smaksverden og vi alle kjente på at hjemmelaget mat med minst mulig tilsetningsstoffer gir både den som koser seg med å lage den og de som spiser den med god samvittighet en god følelse!

2 kommentarer:

  1. Hei,
    Så fint du har denne bloggen! Jeg har for kort tid siden funnet ut at jeg er allergisk mot gluten. Gjennom hele livet har jeg vært allergisk mot ulike frukter og nøtter, men jeg ante ikke at trettheten, oppblåstheten og forstoppelsen! hadde bunn i glutenallergi. Jeg har ikke fått tilbakemelding fra legen ennå om jeg har Cølaki, men jeg merker allerde stor forskjell, spesielt mindre trett, etter at jeg har begynt å tenke glutenfritt. Jeg er derfor ekstra glad for at du har denne bloggen, slik at jeg blant annet kan prøve ut noen av dine fristende oppskrifter. Du legger det frem så innbydende og herlig naturlig :)
    Hilde, arbeidsaktiv, 44 år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for den hyggelige kommentaren din, som jeg oppdaget først nå!
      Ønsker deg (og alle som leser dette) en fin første advent! Silja

      Slett