Etiketter

fredag 7. desember 2012

Appelsinkjeks

Hver jul ønsker Axel seg appelsinkjeks, slik som moren hans pleide å lage de. Jeg ba henne om oppskriften, men hun vet ikke hva han snakker om. Derfor eksperimenterer jeg hvert år på jakten etter barndomensminnet. Disse ble kjempegode - men ikke slik han husker...
Jeg prøver igjen neste år!

For å lage disse rørte jeg
- 150 g smør, smeltet og avkjølt, sammen med
- 80g sukker og så tilsatt jeg etterhvert
- 2dl maismel,
- 3ss potetmel,     
- litt bakepulver,
- 1 ss Cointreau (eller appelsinjuice) og
- litt revet appelsinskall.
Jeg lagde kuler, som jeg trykket flate og bakte ved 180C i 15 min. (Da rant de litt ut, så la god avstand.)

Glasuren består av
-melis
- sitonsyrepulver og litt
- appelsinjuice

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar