Etiketter

tirsdag 11. desember 2012

Glutenfrie lussekatter

Om to dager feires det Santa Lucia på skolen og siden jeg dessverre ikke kan regne med at de har tenkt på Lisa har vi bakt lussekatter i kveld - og det var kjempe koselig og ganske fort gjort! Skal dele oppskriften med en gang (i steden for å rette juletentamen...sukk):

Jeg blandet
- 3dl maismel,
-1 dl soyamel,
-2 dl rismel
-1 dl maizena,
-1 ss fiberhusk,
-4 ss (vanilje)sukker*,
-1 ts gurkemeie,
-1 ts kardemomme og rørte inn
-1,5 dl lunken melk, som jeg hadde oppløst
-25g gjær i,
-1 dl rømme og
- 2 egg.
Etter at deigen hadde stått i ca 30 min, formet vi lussekattene, pyntet de med rosiner og penslet de med sammenpisket egg. Igjen hevet de litt (ca 15 min) før vi satt de inn i den varme ovn ved 180C og bakte de i ca.15 min.
Nå kan Luciadagen komme!

* Jeg laget vaniljesukker selv med å legge oppbrukte vaniljestenger i sukker på glass. Kjøper du vaniljesukker anbefaler jeg å blande 50/50 med vanlig sukker. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar